در پی معرفی هرچه بیشتر کانون انجمن های صنفی کارفرمایی عمرانی استان کردستان،فعالیت ها، اعضا، روند پیشرفت عمرانی استان ، پروژه ها معارض و مشکلات پیش روی آنان تصمیم بر آن شد نمایندگانی از سوی کانون در محل پروژه ها حاضر و به پای درد دل سفیران عمران استان و انتقال آنها به مجریان و متولیان امر و جهت همواری این مسیر ، گامی هر چند کوچک برداریم امیدواریم مثمرِ ثمر باشیم .

**-لطفا خود رامعرفی بفرمایید.نام شرکت و زمینه فعالیت خود را بفرمایید وتاریخچه شرکت وشکل گیری آن.
بنده فایق حسامی هستم رئیس هیات مدیره شرکت شهر راه کردستان و پدر جناب آقای مهندس فرزین با سمت مدیر عامل شرکت شهرراه کردستان .
فعالیت عمرانی بنده به عنوان شخص حقیقی در حوزه عمران ، و در رشته ابنیه آغاز گردید با گذر زمان و پیشرفت مالی ، فنی و متعاقبا اعتباری بنده و بدست آوردن رتبه 3 که آخرین پله یک شخص حقیقی می باشد با انجام پروژه های متفاوت به رتبه های 2 و سپس 3 دست یافتم ( لازم به ذکر است که به این مسئله اشاره کنم در رتبه بندی و فعالیت اشخاص حقیقی برخلاف شرکت ها رتبه بندی بلعکس و از 1 آغاز می شود ).با فعالیت در قالب شخص حقیقی و دست یافتن به رتبه 3 که از دیدگاه خودم مهر تاییدی بر درستی مسیر و نشان از پیشرفت ما بود با پیشرفت مالی ، اعتباری و فنی و بدست آوردن رتبه 3 در این زمینه به شرکت دیاوش سازه ( فعال در زمینه راه و ابنیه ) ملحق گشته و از جمله پروژه های شاخص بنده در این شرکت می توان به احداث ساختمان دامپزشکی 5000 متر مربعی روستای برازان سنندج -40 واحد ساختمان جهاد کشاورزی واقع در شهرک بعثت سنندج ، خط انتقال آب مریوان ایستگاه ها و پمپاژ آب و نوسازی مدارس در کلاس های متفاوت از 2 تا 8 کلاس اشاره کنم.در رزومه کاری خود پروژه های ریز و درشت بسیاری داریم و البته لازم به ذکر است اشاره کنم به این امر که ابتدا به ساکن از مدارس 2 کلاسه و احداث راه روستایی آغاز به کار کرده و در گذر ایام به انجام پروژه های بزرگتر پرداخته تا به این نقطه از مسیر کاری خود رسیده ام . . و بالاخره در سال 1386 مبادرت به تاسیس شرکت شهرراه کردستان با زمینه فعالیت در حوزه راه سازی کردیم .
**- الگو و مشوق خاصی در این مسیر داشتید.
در ابتدای کار پدر خانم بنده جناب آقای سیدی که از پیمانکاران قدیمی و کهنه کار... شهرستان سنندج بود الگو و مشوق فکر بنده بدین سمت بود که درکنار این امر علاقه خود نیز به این زمینه بسیار موثر بود.
**- در کار خود شریک مالی یا فکری داشته اید؟
در مقطع کوتاهی بله اما درصد بسیار از فعالیت کاری بنده دراجرای پروژه ها با همفکری و علم نیروی جوان پسرانم و تجربه خود و تکیه بر اعتبار مالی خودم بوده است .
**- تجربه ای موفق ( پیشنهاد دبیر کانون به مدیران شرکت ها )
در این بازدید ، ما شاهد حضور دوشادوش پدر و پسر و دو نسل که هرکدام موفقیت خود را مدیون و لازم و ملزوم دیگری می دانست ، نسلی که با مدیریت سنتی مسیر را به اوجی رساند که دیگر به آن روش نمی توانست بردوام و در اوج بماند و می رفت که هم تراز و یکی از صدها شرکتی باشد که به نقطه افول و رکورد فکری و کاری برسد و اما با حضور نسل جوان و تحصیل کرده و اعتماد بر مدیریت و تفکر آنان چهارچوب فنی و فکری شرکت ها جان تازه ای گرفته و با انتقال مدیریت از نسل مسن و سنتی به نسل تحصیل کرده ،جوان و پر انرژی بر سرعت رشد همه جانبه شرکت افزوده شد و اکنون شهر راه کردستان از شرکت های مطرح و خوشنام استان است . و این میسر نمی شد جز به حضور پشتوانه ای به نام پدر و اندیشه و علم و فن به روزی به نام فرزند که خوشبختانه تبدیل به اشل بسیار مناسب به عنوان تجربه ای موفق است که امروزه تبدیل به معضلی پیش روی شرکت های قدیمی شده است و می تواند هراس و واهمه نسل گذشته را در واگذاری مسئولیت و اعتماد به نسل جدید مورد هدف قرار گیرد. چه بسیار شرکت های موفق و به نامی که دیگر نامی از آنها نمانده و به دیار فراموشی سپرده شده اند تنها به این دلیل که انتقال تفکر و مدیریت در آن در زمان و مکان درست اتفاق نیافتاده است .
تجربه ای که در کشورهای پیشرفته و شرکت های بزرگ ، نسل در نسل از آن بهره برده اند و شاید به جایی رسیده اند که نام پایه گذاران شرکت در میان نیست و اساسا نسلی که امروز مدیریت میراث آنها را به پیش می برند آنرا به خواب ندیده اند .
**باچه کسی بیشترین موفقیت را تجربه کرده اید.
**- به چه چیزی بیش از همه افتخار می کنید.
افتخار بنده پسرانم هستند . سلامت فکری و حرفهای آنان در کار ومسئولیت پذیر بودنشان در پروژه ها باعث آرامش خاطر من و از سویدیگر افتخار بدین دلیل که مسیر تربیتی و حرفه ای انان را بدرستی انتخاب و به انجام رسانده ام و بیشترین لذت بنده در این مسیر نگریستن به حضور موفق و سرزنده فرزندانم در کنارم است .
از افتخارات شما (فرزند)
از جمله افتخارات من می توان به تعهد مالی بسیار بالایی که به اشخاص حقیقی و حقوقی داشته و تا جایی که در توان ما بوده زیر بار دین کسی قرار نگرفته ایم و به کسی بدهی نداشته ایم .
و از لحاظ فنی و احساسی پروژه هایی است که به بهره برداری رسیده و الان مورد بهره و استفاده هم وطنان ما است .
**- آیا ورود به عمران به اختیار و علاقه بود یا اجبار (خطاب به فرزند، مهندس فرزین حسامی )
با توجه به حضور پدرم و سایر افراد فامیل در این حرفه و البته موفقیت مالی و اجتماعی آنان امر طبیعی است که ما نیز بدین سمت سوق داده شویم و نسبت به حضور در این مسیر بی میل نباشیم می توان گفت این حرفه جزو روتین خانوادگی وحتی فامیلی ما قرار گرفته است . و در این حرفه حرفی برا گفتن داریم . و با تمام وجود به پروژه هایی که انجام داده ام افتخار میکنم
**-آیا شناختی از کانون دارید ( یا عضویت دارید )؟
بنده فرزین حسامی جزو هیات مدیره انجمن راه و ترابری استان می باشم .
و جناب اقای فایق حسامی پدر بنده نیز از موسس های انجمن راه می باشند .
**- باتوجه به اینکه شما از موسسان انجمن راه بوده اید از انگیزه خود در این امر بفرمایید.
ما در آغاز فعالیت و ابتدا به ساکن یک سندیکای عمومی به نام انجمن پیمانکاران عمرانی در سال های 1368-69 با حضور افرادی مثل آقای اصولیان بودیم .با ورو ما به بخش راه و ترابری گروهی از همکاران تصمیم بر تخصصی نمودن فعالیت انجمن گرفته و انجمن را از حالت همه جانبه بودن و عمومیت در رشته های عمرانی به انجمن راه و ترابری اختصاص دادند من جمله این افراد می توان به جناب آقایان مهندس حسن کریمی - محمد عزتی امینی -خلیلی -اشرفی و آرام فاتحی که از اعضای هیات مدیره بودند با دعوت از اعضا انجمن راه و ترابری آغاز به فعالیت کرد . بنده نیز به مدت 9 سال عضو هیات مدیره بوده و بعد از اتمام دوره با انتقال سمت به فرزندم فضا را برای حضور نیروی جوان مهیا نمودم .در گذر ایام انجمن راه و ترابری با حفظ استقلال و تعریف خود به کانون تبدیل یا ادغام شد که با گسترش و شناخت کانون انجمن نیز تخصص و جایگاه بهتری در دستگاههای اجرایی و همکاران یافت.
**- از تجربیات تلخ و شیرین عمرانی خود بفرمایید .
گاهی اوقات برخلاف پیش بینی های ما اتفاقات ناگواری پیش می آید که فراموش کردن آن دشوار و غیرممکن است . در این میان امور همیشه طبق روال و برنامه ما پیش نمی رود که در فعالیت ما می توان به عدم داشتن روکش پل ها که باعث سقوط ماشین ها می شود - اتفاقات انسانی مانند نصف شدن سر یکی از کارگران در هنگام فعالیت جرثقیل به طوری که محتویات جمجمه فرد با فاصله از جسد تخلیه و بادست مغز را به جمجمه انتقال دادیم این اتفاق برای ما بسیار ناگوار تلخ و فراموش نشدنی بود و بسیاری خاطرات دیگر که در این سالها موازی با رشد ما یادآوری آن باعث تکدر خاطر و اندوه ناخواسته و فراوان می شود و درج آنها در این مکان وزمان نمی گنجد .
از خاطرات شیرین نیز که تعداد آنها کم نیست می توان به افرادی اشاره کنم که از آغاز فعالیت کاری خود نزد ما بوده ،رشد و پرورش یافته ازدواج کرده و و حتی بازنشست گشته اند وشهرراه ما شاهد رشد و ترقی و بالندگی و ازدواج این افراد بوده است و این خود به تنهایی در سرور ما کافیست و باعث غرور است بگویم تاکنون 90 بازنشسته تامین اجتماعی ازکارگاه ما خارج گشته .
- و از خاطرات شیرین فرزند بخوانیم . . .
من نیز به نوبه خود جای دارد از اتفاق شیرینی یاد کنم مربوط به مناقصه ی اینترنتی که کارفرما و پیمانکار ملاقات حضوری نداشته و تمام امور در سایت انجام گشت ، در این مناقصه با اختلاف بسیار جزیی و میلیمتری برنده و جهت متینگ به سمت سایت پروژه در نزدیکی همدان به راه افتادیم بعد از آن که در محل حاضر گشته و با گذشت اندک زمانی متوجه شدیم کلا اشتباه در محل حضور یافته و سایت پروژه در محل دیگری با امکانات و دسترسی بهتری در فاصله ای بسیار نزدیکتر ( شهرستان قروه ) قرار دارد یاد آوری و تداعی این اتفاق یا اشتباه همیشه برایمان لذت بخش بوده و جزو خاطرات شیرین و فراموش نشدنی ما می باشد .
**- آیا پروژه ای دارید که از انجام آن نادم باشید .
(با تاکید بسیار از سمت حسامی فرزند ) پروژه 5 کیلومتر از آزاد راه شمال - جنوب حد فاصل حسین آباد - باقر آباد .
کی است در فاصله چند کیلومتری دیواندره - سنندج و از راههای مواصلاتی پر تردد می باشد ) . با توجه به این مسئله که فعالیت ما در این پروژه عاری از هرگونه مشکل فنی و کاری بود اما متاسفانه در حیطه مالی ضرر و زیان بزرگی متحمل شدیم .
**- از پروژه هایی که یاد آور آن باعث غرور و افتخار شهرراه است .
پروژه معدن طلای سقز
پروزه معدن طلای قروه
جاده شهرک به کارخانه سراب مشخصات این پروژه بسیار بالا که دارای 250000 متر مکعب خاکبرداری 70000 متر مکعب زهکشی سطحی - یک لایه زیر اساس - 2 لایه اساس -2 لایه آسفالت - 8 دهنه ابنیه و سوای مطالب یاد شده زمان انجام پروژه است که در کمتر از پنج ماه تحویل داده شد ، در صورتی که کارفرما زمان پیش بینی شده را یکسال اعلام کرده بود و در بازه زمانی بسیار کمتر به انجام رسید ، با توجه به وجود چالش های بسیار با حضور چندین اکیپ فنی فعال ، ساخت پروژه در مدت زمان کمی و با کیفیت فنی بسیار بالا به انجام رسید و این جای بسی افتخار و غرور است .
با ذکر این مسئله که از پروژه های چالشی بسیار لذت می برم زیرا که در کنار رشد و تجربه خود به انجام رساندن آنها بسیار جای غرور شعف دارد .
**- برنامه شما برای آینده شهرراه چیست ؟
برای روزهای آتی خود و شهرراه کردستان در اندیشیدن به رشد و گام برداشتن به سوی حضور در پروژه ها و فعالیت های بزرگتر و فرا استانی است لازم به ذکر است به این مسئله اشاره کنم که با توجه به محدودیت های اعتباری و سطح پروژه های حاضر در استان و حضور تعداد بالای پیمانکاران نسبت به پروژه ها تعریف شده ، تصمیم بر ارتقای فنی و اعتباری شرکت و حضور در پروژه های بزرگ و فرا استانی از برنامه های مهم و در پیش روی بنده برای شهرراه است. ( ضمن اشاره به پروژه میاندوآب - کرمانشاه که از پروژه های موفق ما می باشد ).
**- در چه نقطه ای از مسیر خود ایستاده اید .
از دیدگاه بنده هیچگاه هیچ نقطه پایانی برای کار وجود ندارد و همه مسیر است اما با توجه به آغاز زمان فعالیت و مقطع سنی خود از مسیری که طی کرده ام خشنود می باشم . زمانی که به پدرم به عنوان الگوی خود می نگرم ، خود را در آغاز راه می بینم و می دانم هنوز راه زیادی در پیش دارم .
**- در مسیرخود باچه موانعی رودرو بوده و چگونه از آنها عبور کرده اید.چگونه بازخورد منفی رامدیریت میکنید.
قطعا از هر پیمانکاری سوال کنید که از موانع این حرفه بگویید بدون تردید اولین گفته آنان کمبود و نبود اعتبار پروژه ها است متاسفانه کمبود اعتبار در تمام جوانب یک پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد و از مهمترین موانع ما می باشد . در ردیف های بعدی معارض قرار می گیرد با توجه به اینکه رفع معارض جزو وظایف پیمانکار نیست اما توقف کاری که درزمان حل معارض بوجود می آید قطعا در پرداخت بدهی های ما و زمانبندی اجرای پروژه دچار وقفه غیر قابل پیش بینی می شویم .
**- خود را درعمران استان سهیم می دانید ؟
قطعا بله ما از سال 1368 فعالیت عمرانی خود را ازسال 1368در حوزه های متفاوت مانند راه ابنیه نوسازی مدارس خاکبرداری و ... آغاز کرده ایم ودارای رزومه پرباری در این زمینه می باشیم و متعاقبا خود را آبادانی و عمران این استان سهیم می دانیم .
از پروژه های شهر راه کردستان بفرمایید .
اجرای طرح هادی روستای سیدان شهرستان بیجار بنیاد مسکن کردستان 1401
تعریض بهسازی و روکش آسفالت محور بیجار-همدان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان 1401
بهسازی نوع2 راه روستایی کچه گنبد سیاه منصور حسن آباد چاروق مدک علیشاه شهرستان بیجار طرح ابرار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان 1401
بهسازی نوع2 راه روستایی حسین آباد کمر زرد .آزاد و یس سفلی و علیا و قرلعلی بابا رستم شهرستان بیجار طرح ابرار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان 1401
بهسازی نوع 2 راههای روستایی زیوه و چالاب شهرستان بیجار (طرح ابرار) اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان 1400
-احداث 2 قطعه از بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه
– پروژه های احداث 20 راه روستایی در شهرستان بیجار
-محوطه سازی در فولاد قروه
در حوزه خاکبرداری به جرات می توان گفت شهرراه هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ حجم و زمانبندی بسیار موفق بوده ایم و دارای رزومه ای پربار می باشیم .
از جمله فعالیت ما در حوزه راهسازی به
- 800 هزار مترمکعب خاکبرداری در شهرستان بیجار در زمان کمتر از 6 ماه
-800 هزار متر مکعب خاکبرداری در شهرستان قروه در کمتر ازیکسال با توجه به این مسئله که بخش عمده خاکبرداری پیکوری بود .
-300 هزار متر مکعب خاکبرداری بیجار
-جاده مربوط به سراب –شهرک صبانور به طول 8 کیلومتر با شاخص کیفی بالا در زمان کمتر از 4 ماه -200 هزارمتر مکعب زهکشی و 300 هزار مکعب خاکبرداری با 2 لایه اساس – 2 لایه آسفالت در عرض8متر .
* آیا دلیل خاصی وجود دارد که پروژهای واقع در شهرستان قروه اکثرا در شاخص کیفی و زمانی بالا به انجام می رسند؟
بله گاها بدلیل اهمیت پروژه و تاکید و اهمیت کارفرما در انجام پروژه در بسیاری موارد جاده ها مواصلاتی معدن می باشند .که از اهمیت بالایی برخوردارند و در اندک زمانی به بهره برداری می رسند.
پروژه فولاد بیجار با 800 هزار مترمربع خاکبرداری در کمتر از یکسال و 300 هزار متر مربع خاک ریزی
پروژه فولاد قروه با 800 هزار متر مربع خاکبرداری و 300 هزار مربع خاک ریزی
کارخانه احداث معدن طلای سقز حدود 1000.000 مترمربع خاکبرداری که در نوع خود بی نظیر و سخت بود بدلایل متفاوت چون توپوگرافی منطقه ، سختی بستر ، کمبود و نبود آب نبود ، دپو با درصد بالای 90 سنگی و 50 درصد پیکوری که در کمتر از یکسال انجام شد .
با توجه به اینکه حل معارض این پروژه بیش از دو ماه زمان برد و ما اولین پیمانکار مستقر در محوطه بودیم وقفه زمانی زیادی داشت.
احداث 1500 واحد ساختمان اداری – دفتری –خوابگاه در کمتر از 3 ماه .


از روند و چگونگی حل معارض اجتماعی این پروژه بفرمایید .
زمان :
با توجه به اینکه حل معارض اجتماعی جزو وظایف پیمانکار نیست اما زمان رفع معارض در پیشرفت روند فیزیکی پروژه بسیار تاثیر گذار است به دلیل اهمیت بالای پروژه باید چاره ای می اندیشیدیم و ما نیز به کمک کارفرما آمده و با استخدام اهالی در رفع معارض کارگشا بودیم اما نقش صدرصدی نداشتیم و بخش عمده آن توسط خود کارفرما به انجام رسید .
**-از دوراهی منفعت شخصی و اخلاق بفرمایید .
دو راهی اخلاق و منفعت برای هرکسی در هر زمینه شغلی پیش می آید و این ادعای بزرگی است که بگوییم همیشه اخلاق انتخاب و اولویت ما بوده است . اما به شخصه می توانم بگویم در بسیار از امور علی الخصوص کار تا جاییکه در توان داشته ام اخلاق پرچمدار مسیرکاری ما بوده است . می توانم به پروژه هایی اشاره کنم که با وجود به اشراف بر عدم دریافت مطالبات خود در آن پروژه ولی باز به دلیل اولویت اخلاق، با استفاده از باکیفیت ترین مصالح ، کار را پیش برده ایم . به این دلیل که علاوه بر اهمیت اخلاق در چنین جایگاهی ، اعتبار شهرراه نیز برایمان جزو اولویت ها بوده است . و مسیر آمده خود را خدشه دار نکرده ایم . این دو راهی در مناقصات نیز پیش می آید که اخلاق و منفعت در تضاد باهم قرار می گیرند .
**- آیا کانون نقشی در مناقصات شما داشته است ؟خیر
به معنای عام کانون نقش نداشته است ، اما انجمن راه و ترابری بعنوان یکی از انجمن ها و بخش مهم و فعالی در کانون ، در دریافت مطالبات و رساندن صدای ما به مدیران و دستگاههای اجرایی نقش موثری داشته است مخصوصا در دریافت مطالبات پیمانکاران بخش راه صدا و مامن ما بوده است .
**- چه پیشنهادی برای پیشرفت و شناخت کانون دارید ؟
فعالیت انجمن و کانون در حال حاضر در مسیر و شیوه مطلوبی قرار دارد و اگر کوتاهی و کم کاری وجود داشته باشد از دیدگاه بنده از سمت اعضا و سایر همکاران می باشد که باعدم عضویت ، حضور کمرنگ خود در جلسات و عدم پرداخت حق عضویت ها در حق کانون کم لطفی کرده ایم .و با وجود این مسائل باز کانون نقش و وظایف خود را در قالب سندیکا بسیار خوب اجرا و عملی کرده است و صدای خود و ما را در مسیر درست و با صدای رسا به مدیران و دستگاههای اجرایی رسانده و خود را بدرستی معرفی کرده است .
**- تا کنون به مسیر که طی کرده اید نگریسته اید؟
انسان ها در طول زندگی خود دارای چندین نقطه عطف هستند . در کل از مسیر و انتخاب حرفه خود علاوه بر اینک نادم نیستم مسیر را بسیار درست دانسته و اگر ندامتی در میان باشد مبنی بر فاصله ای است که در زمانی از کار و حرفه خود ایجاد گشت .
**- توصیه شما به افرادی که در آغاز این مسیر قرار دارند .
توصیه من به آنان این است که از خاک کارگاه آغاز کنند و پله پله بالا بیایند و کار خود را باداشتن اعتبار آغاز کنند و از اهداف آنان استخدام باشد نه صرفا بدست آوردن سرمایه . ( هدف از انجام کار به دلیل گره گشایی و نان آوری باشد نه صرفا خود محور و تجمیع سرمایه و درآمد ) .
پدر – به نظر بنده هر کسی که تصمیم به آغاز کاری می گیرد باید با تمام وجود و توان خود به دل کار برود در مسیر خود تلاش تکاپو مخصوصا تحصیل علم و آموزش را بسیار جدی بگیرند تا که در کار خود حرفی برای گفتن داشته باشند .
به شخصه می توانم بگویم (باتوجه به این امر که بسیاری افراد بعد از سالها فعالیت نیز پیمانکار نمی شوند )از معدود افرادی هستم که در ظرف زمانی یک روزه پیمانکار شدم بدینگونه که بعد از اتمام دوره تحصیلی متوسطه خود تصمیم راسخ بر این گرفتم که پیمانکار باشم و با رجوع به اداره نوسازی مدارس درخواست خود را مبنی دریافت پروژه به مدیر نوسازی ابلاغ کرده و درخواست تحویل پروژه کردم در این جایگاه هر چند به کرات مورد استهزای آنان قرار گرفته اما تاثیری بر تصمیم بنده نداشته و با رجوع و پادرمیانی افراد دیگری بالاخره حکم پیمانکاری بنده در زمان کوتاه و کمتر از چند ساعت مهر تایید خورده و پروژه عمرانی احداث مدرسه 2 کلاسه از نوسازی مدارس در سال 1367 برای بنده تعریف و تایید گشت . همان طور که ذکر آن رفت فعالیت بنده با یک مدرسه 2 کلاسه آغاز گشت با وجود آنکه حتی با الفبای کار آشنایی نداشتم اما درتصمیم خود راسخ بوده و دل به دریای کار زدم و به دنبال آن سعی در یاد گیری الفبای پروژه که شامل فهرست بها ، صورت وضعیت ، شرایط عمومی پیمان و . . . را در اندک زمانی یاد گرفته به گونه ا ی که اکنون در این موارد دارای ادعا هستم . در کل این مسئله نیز بسیار مهم است که شرایط کلی کار در زمان آغاز فعالیت ما با حال حاضر از تمام جوانب بسیار متفاوت است . درحال حاضر تکنولوژی و علم بسیار پیشرفت داشته و دانش حرف اول را می زند و اما موازی با سرعت رشد علم و تکنولوژی بسیاری از حمایت های مالی و اعتباری دولتی ( که نقش مهمی در پیمانکاری داشت ) نیز حذف گشته است .
توصیه بنده به شما این است که در هر کاری ابتدا آموزش را جدی گرفته و باعلم و دانش به دل کار بروید تا حرفی برای گفتن داشته و در کار خود صاحب مشی باشید . در کار و تصمیم خود راسخ ، قاطع و کوشا باشید. و باعلم و دانش و تلاش و پشتکار اهداف خود را پیش ببرید . تمام شرایط در حال حاضر بسیار متفاوت است در دوره ما پروژه ها دارای کمک و اعتبار دولتی بسیاری بود چه از لحاظ اعتباری چه از لحاظ مصالح و ماشین آلات و حتی دانش کار .
همانگونه که عرض شد بنده با دیپلم و دست خالی سراغ کار آمدم واما امروز فرزند من با تحصیلات آکادمیک و تکمیلی مدرک کارشناسی ارشد و پشتوانه مالی و اعتباری آغاز بکار کرده است ودر این دو مسیر واقعا تفاوت بسیاری وجود دارد .
**- آزاد (شما یه چیزی بفرمایید ) .
آموزش ببینید ، الفبای کار را بدانید ، با سندیکاها و کانون های خود در ارتباط باشید تا صدای شما شنیده شود با وجود اینکه اکنون در صورت وضعیت شرایط عمومی پیمان و فهرست بها حرف ها برای گفتن دارم اما بدلیل اینکه در محاسبات ضعیف و دانش علمی آنرا ندارم از این امر بسیار نادم می باشم و باز بر آموزش بسیار تاکید دارم .
سخن من به تمام جوانان است در تمام عرصه ها ، آموزش را جدی بگیرید.


باتشکر از خانواده بزرگوار حسامی جناب آقایان فایق حسامی و فرزین حسامی
با شکیبایی و لطف بسیار حضور ما را در این مسیر پذیرا بوده و قبول زحمت فرمودند .
با آرزوی طول عمر باعزت ، سلامتی و حفظ کانون گرم خانواده ایشان
سپاس ویژه از جناب آقای محمد جعفر حبیبی راد مشوق و همراه همیشگی ما در این مسیر .
با تشکر از همراهی شما
با انتقاد و پیشنهادات خود چراغ راه ما در این مسیر باشید .
هیوافرضی روابط عمومی کانون انجمن های صنفی کارفرمایی عمرانی استان کردستان
فروردین 1404